Subscribe to RSS Feed

Är multikanal framtiden?

Jan 29th, 2013 by admin

Multikanal e-handel är nu en standardiserad verksamhetsmodell för återförsäljare med någon typ av online-verksamhet. I en tid där kunden är prioriterad har det blivit tydligt att kunderna har kontroll och företagen måste tjäna sina kunder oavsett vilket medium de väljer att interagera i. Med explosionen av marknadsföringskanaler är det nu lättare att förlora en kund än att hitta en, och förmågan till leverans av en konsekvent användarupplevelse i kundens beröringspunkter blir ett nytt slagfält. Det är därför det är så viktigt att gå vidare från en kanal-centrerad strategi, till ett upplägg där man förenar användarupplevelsen i flera beröringspunkter (webb, sociala medier, mobil och handel).

Det viktigaste när du som nytt företag inom multikanal väljer systemlösning är att hitta en bra programvara, som passar er verksamhet. Det finns flera konsultbyråer som kan hjälpa till med implementationen av t.ex. EPiServer eller hybris e-handel. De kan även ta fram en plan fär vad ditt företag behöver göra för att hålla jämna steg med den digitala racet.

Intressant nog finns det även företag som väljer att byta bort från multikanal handel. Det är dock inte trenden, utan de flesta företag utökar snarare sin online-verksamhet hela tiden.

Hududsaken är dock att ditt företag är redo att möta framtidens utmaningar i alla kanaler och förmedla en bra upplevelse i alla kundens beröringspunkter.

Leave a Reply